برای پاسخ به سوال فوق ابتدا باید در این نکته اندیشه کرد که آیا می توان علم ریاضی را که مادر همه علوم است، در چند جمله معرفی کرد ؟ با توجه به گستره علم ریاضیات انجام این امر کار بسیار دشواریریاضی چیستمی نماید، چرا که تعریف باید ناظر به تمام جهات و وجوه موصوف باشد شاید از همین رو است که دانشمندان ریاضی به این سئوال پاسخ های متفاوت داده اند. البته هر ریاضیدان در ذهن خود تصور روشنی از مفهوم این علم دارد ولی در توصیف آن کلمه ای واضحتر سراغ ندارند تا ریاضی را به وسیله آن تعریف کند.
ریاضی را گاهی علم اعداد، زمانی علم فضا و برخی علم کمیات منفصل و متصل تعریف کرده اند. برخی نیز آن را علم رابطه ها و ابزار کشف قوانین علمی می پندارند. بعضی از متفکران اعتقاد دارند که ریاضی زبان علم است و علم زبان طبیعت است و برای درک علم و آشنایی با طبیعت باید با این زبان آشنا بود. 
اما آنچه بوضوح وظیفه علم ریاضی، قانونمند کردن تجربیات طبیعی است که در عالم هستی مشاهده می‌شود. و در واقع ریاضی با کشف نظم و نظام حاکم بر این پدیده ها آنها را دسته‌بندی و قانونمند نموده و بسط می‌دهند. از این رو می توان ریاضی را هنر درک و توصیف نظم حاکم بر جهان هستی دانست، که می توان بوسیله آن تمامی وقایع و حقایق موجود در عالم هستی را مدل سازی نمود و با بهره گیری از مدل های قدرتمند، علاوه بر درک بهتر پدیده ها نسبت به حدس، کشف و بسط شناخت موجود از پدیده های عالم هستی اقدام نمود. این مدل سازی از دو روی قابل تامل و بهره برداری است یکی درک بهتر زوایای مبهم و کمتر شناخته شده پدیده ها و دیگر شناخت وجود ناپیدای آنها. چرا که با توجه به انتزاعی بودن علم ریاضی مدل های ارائه شده توسط آن به راحتی می تواند بسط داده شده و راه را برای حدس وجوه ناپیدای پدیده ها باز نماید.